Aangezien Koning Winter weer aangekomen is in Nederland, zijn er toch weer bepaalde punten waar je bij een 145/146 op moet letten als het vriest !
Hieronder een opsomming van de meest voorkomende punten, mocht je nog tips hebben post ze en dan zet ik ze in de openings topic erbij !
Thermostaat !Elk jaar terug kerend probleem bij kou : Motor haalt de bedrijfstemperatuur van 80/90 graden niet. 99 van de 100 keer is dit de Thermostaat !
Je kan de Thermostaat op de volgende manier testen op zijn werking :
Tijdens het rijden op snelweg/provinciale weg komt de temperatuur niet op de 80 graden. Afhankelijk van de staat van de Thermostaat kan de temperatuur blijven hangen op 70 of zelfs 60 graden. Tijdens het stilstaan, loopt de temperatuur wel netjes op naar de 80 graden en bij lang stil staan zal rond de 90 a 95 graden de vin aan slaan.
Als je temperatuur van je 145/146 zo reageert kan je er vanuit gaan dat de Thermostaat stuk is en zal je deze moeten (laten) vervangen. Dit kan behoorlijk schelen in je verbruik !
Vastgevroren handremTypisch 145/146 kwaaltje, vastvriezende handrem. Is eigenlijk maar 1 echte oplossing, auto niet op de handrem maar in de versnelling zetten. Invetten/smeren is helpt wel iets maar lost het niet op. Mocht ie toch vast staan kan een beetje warm water op de remklauwen gooien een redmiddel zijn. Föhn kan natuurlijk ook...

Ga niet met vaststaande achterremmen rijden, je kan de remschijven en blokken ernstig beschadigen !
Vast gevroren deurenBeetje siliconen spray of talk poeder op de rubbers doen, doet wonderen. Beter is het om de auto tijdens vorst niet te wassen !
Vastgevroren slotenSmeren helpt iets maar zal het nooit oplossen. Zijn speciale middeltjes hiervoor op de markt !
Ruitenwisser vloeistofGebruik goede ruitenwisser vloeistof met goede antivries eigenschappen. Dit voorkomt dat je voorruit veranderd in een ijslolly !
KoelvloeistofZorg dat je goede koelvloeistof gebruikt met goede antivries eigenschappen ! Voorkom motorschade !
Heb het vermoeden dat mijn thermostaat ook defect is. Mijn eerste project was een Fiat Regatta en een thermostaat op zo'n auto kostte me destijds een slordige 85 euro... iemand een link van een bedrijf waar ik er een kan krijgen voor mijn 1.9 TD?