Veel mensen lijken een favoriet automerk te hebben. Als een wagen bevalt, zijn mensen geneigd een leven lang hetzelfde merk te kiezen. Dit maakt de beslissing gemakkelijk als het tijd is om een nieuwe auto te kopen. Maar wat als je nog nooit een auto hebt gehad?

Je kunt natuurlijk kiezen voor een merk waar je een goed gevoel bij krijgt. Dat kan komen door de emotie waar een automerk op inspeelt bij een reclame, of de ervaring die andere hebben met het merk. Hier zijn een paar van de redenen waarom autokopers een favoriet automerk kiezen en zich eraan houden.

  • Betrouwbaarheid: Mensen vertrouwen bepaalde automerken om ze een goede reputatie hebben opgebouwd en nooit problemen geven. Vooral Japanse en Duitse automerken scoren goed op betrouwbaarheid.
  • Stijl: Misschien wel de belangrijkste reden waarom mensen voor een automerk kiezen is de manier waarop de auto oogt. Sommige wagens zijn aantrekkelijker voor bestuurders dan andere, en als een bepaalde stijl hen aanspreekt, is de kans groter dat ze voor dat merk kiezen.
  • Comfort van het interieur: Sommige merken hebben een volledig lederen interieur, terwijl andere kiezen voor nylon. De manier waarop de stoelen bewegen, het aantal bekerhouders en zelfs de afstand tot de deur kan een sterke invloed hebben op iemands favoriete autosoort.
  • Vakmanschap: Tegenwoordig is de kwaliteit van de afwerking erg belangrijk voor autokopers. Sommige mensen houden van een bepaalde lay-out voor de motor en het rijtuig. Anderen geven om de locatie waar de auto is gemaakt, of dat nu in eigen land of in het buitenland was. Hoe dan ook, deze criteria zijn zeer nuttig om je opties te beperken.
  • Technologische vooruitgang: Op dit moment zijn Audi, Mercedes, BMW en Ford de leiders in de autotechnologie. Degenen die veel geven om de techniek in hun auto’s gaan meestal met een van deze fabrikanten in zee.
  • Veiligheid: Sommige merken worden als veel veiliger beschouwd dan andere. Zo staat Subaru de laatste jaren aan de top op het gebied van veiligheid, wat een prominente reden is dat Subaru vandaag de dag zo’n grote aanhang heeft.

Elk van deze factoren zal waarschijnlijk meespelen in het kiezen voor een bepaald merk. Maar de belangrijkste en doorslaggevende factor is toch vaak de prijs. In Nederland ligt de aanschafprijs van een auto relatief hoog. Toch hoeft dit de opties niet te beperken, omdat je tegenwoordig vrij eenvoudig auto’s kunt importeren. Kijk bijvoorbeeld eens bij VBP Auto Import als je een auto wilt importeren uit Belgie, Duitsland of Luxemburg.